Carian berbayar ialah cara paling segera untuk mendorong trafik ke tapak anda. SEO mengambil masa beberapa bulan untuk menunjukkan hasil, manakala carian berbayar kelihatan serta-merta. Kempen AdWords boleh membantu mengimbangi permulaan SEO yang perlahan dengan meningkatkan jenama anda dan mendorong lebih banyak trafik yang layak ke tapak anda. Kempen AdWords juga boleh memastikan tapak web anda kekal berdaya saing di tempat teratas halaman hasil carian Google. Menurut Google, lebih banyak iklan berbayar yang anda jalankan, semakin besar kemungkinan anda menerima klik organik.
Kos setiap klik
Purata kos setiap klik untuk Adwords bergantung pada beberapa faktor, termasuk jenis perniagaan anda, industri, dan produk atau perkhidmatan. Ia juga bergantung pada bida anda dan skor kualiti iklan anda. Jika anda menyasarkan khalayak tempatan, anda boleh menetapkan belanjawan khusus untuk pengguna mudah alih. Dan anda boleh menyasarkan jenis peranti mudah alih tertentu. Pilihan penyasaran lanjutan boleh mengurangkan perbelanjaan iklan anda secara drastik. Anda boleh mengetahui kos iklan anda dengan menyemak maklumat yang disediakan oleh Google Analitis.
Kos setiap klik untuk Adwords biasanya antara $1 dan $2 setiap klik, tetapi dalam beberapa pasaran yang kompetitif, kos boleh naik. Pastikan salinan iklan anda sepadan dengan halaman yang dioptimumkan penukaran. Sebagai contoh, jika halaman produk anda ialah halaman pendaratan utama anda untuk kempen jualan Black Friday, anda harus menulis iklan berdasarkan kandungan tersebut. Kemudian, apabila pelanggan mengklik pada iklan tersebut, mereka akan diarahkan ke halaman tersebut.
Skor kualiti menggambarkan perkaitan kata kunci anda, teks iklan, dan halaman pendaratan. Sekiranya elemen ini relevan dengan khalayak sasaran, kos setiap klik anda akan menjadi lebih rendah. Jika anda ingin mendapat jawatan yang lebih tinggi, anda harus menetapkan bida yang lebih tinggi, tetapi pastikan ia cukup rendah untuk bersaing dengan pengiklan lain. Untuk bantuan lanjut, baca Lengkap, Panduan Mudah Hadam untuk Belanjawan Google Ads. Kemudian, anda boleh menentukan bajet anda dan merancang dengan sewajarnya.
Kos setiap penukaran
Jika anda cuba menentukan kos untuk menukar pelawat kepada pelanggan, anda perlu memahami cara kos setiap pemerolehan berfungsi dan cara memanfaatkannya sepenuhnya. Dalam AdWords, anda boleh menggunakan perancang kata kunci untuk mengetahui kos setiap pemerolehan. Hanya masukkan kata kunci atau senarai kata kunci untuk melihat ramalan kos anda untuk menukar setiap pelawat. Kemudian, anda boleh meningkatkan bida anda sehingga mencapai CPA yang diingini.
Kos setiap penukaran ialah jumlah kos menjana trafik untuk kempen tertentu dibahagikan dengan bilangan penukaran. Sebagai contoh, if you spend $100 on an ad campaign and only receive five conversions, your CPC will be $20. This means that you’ll pay $80 for one conversion for every 100 views of your ad. Cost per conversion is different than cost per click, because it places greater risk on the advertising platform.
When determining the cost of your ad campaign, the cost per conversion is an important indicator of the economy and performance of your ad campaigns. Using the cost per conversion as your benchmark will help you focus on your ad strategy. It also gives you a sense of the frequency of visitor actions. Kemudian, multiply your current conversion rate by a thousand. You will know whether your current campaign is generating enough leads to warrant an increased bid.
Cost per click vs maximum bid
Terdapat dua jenis strategi pembidaan utama untuk Adwords: pembidaan manual dan Kos Setiap Klik Dipertingkat (ECPC). Pembidaan manual membolehkan anda menetapkan bida maksimum CPC untuk setiap kata kunci. Kedua-dua kaedah ini membolehkan anda memperhalusi penyasaran iklan dan mengawal kata kunci untuk membelanjakan lebih banyak wang. Pembidaan manual membolehkan anda mendapat strategik dengan ROI pengiklanan dan sasaran objektif perniagaan.
Walaupun bida tinggi diperlukan untuk memastikan pendedahan maksimum, bida yang rendah sebenarnya boleh menjejaskan perniagaan anda. Bidaan yang tinggi untuk firma guaman berkaitan kemalangan mungkin akan menjana lebih banyak perniagaan daripada bidaan rendah untuk sarung kaki Krismas. Walaupun kedua-dua kaedah berkesan dalam meningkatkan pendapatan, mereka tidak selalu menghasilkan hasil yang diingini. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa kos setiap klik maksimum tidak semestinya diterjemahkan kepada harga akhir; dalam beberapa kes, pengiklan akan membayar jumlah minimum untuk mencapai ambang Kedudukan Iklan dan membida pesaing di bawah ambang tersebut.
Pembidaan manual membolehkan anda menetapkan belanjawan harian, nyatakan bida maksimum, dan mengautomasikan proses pembidaan. Pembidaan automatik membolehkan Google menentukan bida tertinggi secara automatik untuk kempen anda berdasarkan belanjawan anda. Anda juga boleh memilih untuk menyerahkan bida secara manual atau menyerahkan bidaan kepada Google. Pembidaan manual memberi anda kawalan sepenuhnya ke atas bida anda dan membolehkan anda menjejak amaun yang anda belanjakan untuk klik.
Padanan luas
Jenis padanan lalai dalam AdWords ialah padanan am, membolehkan anda memaparkan iklan apabila carian dibuat untuk kata kunci yang mengandungi mana-mana perkataan atau frasa dalam frasa utama anda. Walaupun jenis padanan ini membolehkan anda menjangkau khalayak terbesar yang mungkin, ia juga boleh membantu anda menemui kata kunci baharu. Berikut ialah penjelasan ringkas tentang sebab anda perlu menggunakan padanan am dalam Adwords:
Pengubah suai padanan am ditambahkan pada kata kunci anda dengan a “+.” Ia memberitahu Google bahawa varian hampir kata kunci wujud untuk memaparkan iklan anda. Sebagai contoh, jika anda cuba menjual novel perjalanan, anda tidak akan mahu menggunakan pengubah suai padanan am untuk kata kunci tersebut. Namun begitu, jika anda menyasarkan produk atau perkhidmatan tertentu, anda perlu menggunakan padanan tepat, yang hanya mencetuskan iklan anda apabila orang mencari perkataan yang tepat.
Walaupun padanan am ialah tetapan kata kunci yang paling berkesan untuk pemasaran semula, ia bukan pilihan terbaik untuk setiap syarikat. Ia boleh membawa kepada klik yang tidak berkaitan dan boleh menjejaskan kempen iklan anda dengan serius. Lebih-lebih lagi, Google dan Bing boleh menjadi agresif dalam meletakkan iklan. Seperti, anda perlu memastikan iklan anda dipaparkan kepada pengguna yang berkaitan. Dengan menggunakan lapisan khalayak dalam Adwords, anda boleh mengawal kedua-dua kelantangan dan kualiti khalayak anda. Kata kunci padanan am boleh dihadkan kepada jenis khalayak tertentu, seperti khalayak dalam pasaran atau pemasaran semula.
Sambungan panggilan
Anda boleh menambahkan Sambungan panggilan pada kempen AdWords anda untuk meningkatkan penukaran. Anda boleh menjadualkan ia muncul hanya apabila telefon anda berdering atau apabila kata kunci tertentu dicari. Namun begitu, anda tidak boleh menambah sambungan panggilan jika kempen anda terhad kepada Rangkaian Paparan atau Iklan Penyenaraian Produk. Di bawah disenaraikan beberapa petua untuk menambahkan Sambungan Panggilan pada kempen AdWords anda. Anda boleh mula menggunakan AdWords hari ini. Cuma ikut langkah ini untuk memaksimumkan kadar penukaran anda.
Sambungan panggilan berfungsi dengan menambahkan nombor telefon anda pada iklan anda. Ia akan dipaparkan dalam hasil carian dan butang CTA, serta pada pautan. Ciri tambahan meningkatkan penglibatan pelanggan. Lebih daripada 70% daripada pencari mudah alih menggunakan ciri klik untuk panggil untuk menghubungi perniagaan. Sebagai tambahan, 47% daripada pencari mudah alih akan melawat berbilang jenama selepas membuat panggilan. Oleh itu, sambungan panggilan ialah cara terbaik untuk menangkap bakal pelanggan.
Apabila anda menggunakan sambungan panggilan dengan AdWords, anda boleh menjadualkan mereka muncul hanya pada waktu tertentu. Anda juga boleh mendayakan atau melumpuhkan pelaporan sambungan panggilan. Sebagai contoh, jika anda seorang restoran pizza di Chicago, iklan sambungan panggilan boleh dipaparkan untuk pelawat yang mencari piza hidangan dalam. Pelawat ke Chicago kemudiannya boleh mengetik butang panggilan atau mengklik ke tapak web. Apabila sambungan panggilan ditunjukkan pada peranti mudah alih, ia akan memberi keutamaan kepada nombor telefon apabila carian dijalankan. Sambungan yang sama juga akan muncul pada PC dan tablet.
Sambungan lokasi
Pemilik perniagaan boleh mendapat manfaat daripada peluasan maklumat lokasi dengan menyasarkan pengguna di kawasan mereka. Dengan menambahkan maklumat lokasi pada iklan mereka, perniagaan boleh meningkatkan walk-in, jualan dalam talian dan luar talian, dan menjangkau khalayak sasarannya dengan lebih baik. Sebagai tambahan, habis 20 peratus carian adalah untuk produk atau perkhidmatan tempatan, menurut penyelidikan Google. Dan penambahan sambungan lokasi pada kempen carian telah ditunjukkan untuk meningkatkan CTR sebanyak 10%.
Untuk menggunakan sambungan lokasi, mula-mula segerakkan akaun Places anda dengan AdWords. Selepas itu, muat semula skrin Sambungan Lokasi anda. Jika anda tidak melihat sambungan lokasi, pilih secara manual. Dalam kebanyakan kes, sepatutnya hanya ada satu lokasi. Jika tidak, berbilang lokasi mungkin muncul. Pelanjutan lokasi baharu membantu pengiklan memastikan bahawa iklan mereka adalah berkaitan dengan lokasi yang mereka sasarkan. Namun begitu, adalah lebih baik menggunakan penapisan apabila menggunakan sambungan lokasi.
Peluasan maklumat lokasi amat membantu untuk perniagaan yang mempunyai lokasi fizikal. Dengan menambah sambungan lokasi, pencari boleh mendapatkan arah ke lokasi perniagaan daripada iklan. Sambungan memuatkan Peta Google untuk mereka. Selain itu, ia bagus untuk pengguna mudah alih, sebagai kajian baru-baru ini mendapati bahawa 50 peratus pengguna telefon pintar melawat kedai dalam masa sehari mencari pada telefon pintar. Untuk maklumat lanjut, lihat Pelanjutan Lokasi dalam Adwords dan mula melaksanakannya ke dalam strategi pemasaran anda.